ياتاقان هاي عناصر غلتشي در بسياري از سيستم هاي مكانيكي در اتصالات چرخشي براي تحمل بارهاي ديناميكي استفاده مي شوند.
ياتاقان هاي bearign عناصر غلتشي در بسياري از سيستم هاي مكانيكي در اتصالات چرخشي براي تحمل بارهاي ديناميكي استفاده مي شوند. بنابراين، عملكرد قابل اعتماد و كارآمد چنين سيستمهايي به شدت به سلامت ياتاقانهاي غلتشي مورد استفاده بستگي دارد. از اين رو، نظارت بر سلامت بلبرينگهاي غلتكي از طريق پاسخهاي ارتعاشي آنها يك مسئله حياتي است. در اين مقاله، يك بررسي تجربي مربوط به رفتارهاي ارتعاشي بلبرينگهاي شيار عميق سالم و معيوب محلي كه تحت بار شعاعي ديناميكي كار ميكنند گزارش شده است. بار ديناميكي روي بلبرينگ هاي آزمايشي با استفاده از تكان دهنده الكترومكانيكي اعمال شده است. طيف ارتعاش بلبرينگ هاي شيار عميق سالم و معيوب در حوزه هاي زمان و فركانس مقايسه و مورد بحث قرار گرفته است. ارتعاش كلي در حضور عيوب موضعي و بار شعاعي ديناميكي افزايش مي يابد.
1. مقدمهياتاقان هاي المان نورد در بسياري از مكانيزم ها و ماشين ها براي دستيابي به اهداف عملياتي استفاده مي شوند. براي عملكرد مطمئن و كارآمد ياتاقانهاي غلتشي كه در چنين سيستمهاي مكانيكي استفاده ميشوند، نظارت بر سلامت آنها از نظر پاسخهاي ارتعاشي يك وظيفه ضروري است. اگرچه ياتاقانهاي غلتشي با حداكثر دقت و با استفاده از ماشينابزار با دقت بالا توليد ميشوند، ياتاقانها ممكن است بسته به ماهيت پارامترهاي عملياتي و محيطهاي كاري، در طول استفاده دچار نقصهاي اوليه شوند. همچنين در اينجا شايان ذكر است كه ياتاقان هاي غلتشي چندين مكانيسم و ماشين اغلب تحت بارهاي ديناميكي قرار مي گيرند. بنابراين، نياز به بررسي نقش عيوب ياتاقان در رفتارهاي ارتعاشي آن در حضور بار شعاعي ديناميكي ايجاد ميشود.
ياتاقان هاي غلتشي به دليل غيرخطي بودن ذاتي، كه به دليل رابطه تغيير شكل بار هرتزي، انطباق متفاوت، فاصله، عيوب موضعي و توزيع شده و غيره به وجود مي آيد، عمدتاً در معرض ارتعاش هستند. اگرچه مطالعات ارتعاش بلبرينگ ها در حضور عيوب توزيع شده توسط بسياري از محققين [1-5] به طور عميق گزارش شده است، در اين مقاله، عمدتاً، مقالاتي كه با ارتعاشات ياتاقان هاي غلتشي معيوب محلي سروكار دارند، بررسي و گزارش شده است. در ميان برخي از مطالعات قبلي، مك فادن و اسميت [6، 7] يك مدل ساده براي توصيف ارتعاشات ياتاقان هاي عناصر غلتشي در حضور عيوب موضعي تك نقطه اي و چند نقطه اي در نژادهاي داخلي ارائه كرده اند. مقايسه طيفهاي ارتعاش پيشبينيشده و اندازهگيري شده نيز توسط نويسندگان با بحثهاي مرتبط ارائه شده است. بعداً، سو و لين [8] مدل گزارش شده در [6] را براي توصيف ارتعاشات بلبرينگ تحت انواع مختلف بارگذاري گسترش دادند. تكنيكهاي اندازهگيري ارتعاش و آكوستيك براي تشخيص عيب ياتاقانهاي غلتشي توسط Tandon و Choudhury [9] براي ارجاع آماده به محققان به خوبي خلاصه شدهاند. Sopanen و Mikkola [10، 11] يك مدل ديناميكي براي مطالعه ارتعاشات بلبرينگ هاي شيار عميق در حضور نقص ياتاقان ارائه كرده اند. نويسندگان تأثير روانكاري و تغيير شكل غيرخطي را در تماس هاي هرتزي تشكيل شده بين توپ ها و نژادها گنجانده اند. در يك مدل ساده شده، Choudhury و Tandon [12] توده هاي توده اي از شفت و محفظه را بر روي پاسخ ارتعاشي ياتاقان هاي عنصر غلتشي معيوب محلي در نظر گرفته اند.
پاسخهاي ارتعاشي بلبرينگهاي غلتشي در حضور عيوب محلي نيز توسط بسياري از محققين [13-20] با استفاده از مدلهاي عددي مربوطه مورد بررسي قرار گرفتهاند. پاتيل و همكاران [16] يك مدل نظري براي مطالعه ارتعاش ياتاقان هاي توپ معيوب محلي ارائه كرده اند. توسط نويسندگان گزارش شده است كه دامنه ارتعاش با بلبرينگ غلتشي مسابقه خارجي معيوب محلي در مقايسه با نژاد داخلي معيوب محلي و توپ ها زياد است. علاوه بر اين، ليو و همكاران. [17] يك تابع پاسخ تكه اي را براي توصيف پاسخ ارتعاشي بلبرينگ ها در حضور عيوب موضعي با اندازه هاي مختلف پيشنهاد كرده اند. اخيراً تلاشي توسط پاتل و همكاران انجام شده است. [20] از طريق يك مدل رياضي براي تركيب تأثير بار شعاعي ديناميكي بر پاسخ ارتعاش ياتاقانهاي غلتشي معيوب محلي. توسط نويسندگان گزارش شده است كه دامنه ارتعاش در حضور نقص موضعي در نژاد بيروني و بار شعاعي ديناميكي افزايش مييابد.
بررسي ادبيات كمبود مقالات مربوط به مطالعه ارتعاش بلبرينگ هاي غلتشي سالم و معيوب را كه تحت بارگذاري ديناميكي قرار دارند، نشان مي دهد. شايان ذكر است كه در مكانيزم هاي مختلف، ربات ها و ماشين هاي دوار فركانس بارهاي وارده بر ياتاقان هاي نورد متفاوت است. بنابراين، مطالعه رفتارهاي ارتعاشي ياتاقان هاي غلتشي با در نظر گرفتن اثر هم افزايي عيوب موضعي (در اندازه هاي مختلف) و بارهاي شعاعي ديناميكي بسيار كاربردي خواهد بود. بنابراين، هدف اين مقاله گزارش يافتههاي تجربي مربوط به رفتارهاي ارتعاشي بلبرينگهاي شيار عميق سالم و معيوب موضعي (SKF BB1 B420205) تحت بار شعاعي ديناميكي است.
- چهارشنبه ۰۱ دی ۰۰ ۱۳:۳۹
- ۷ بازديد
- ۰ نظر